انواع تقسیمات بیمه مسئولیت پزشکی

بیمه مسئولیت

یکی از جذابترین بیمه ها ,بیمه مسئولیت است.رنج وسیعی از انواع بیمه مسئولیت وجود دارد که شاید همه ی شما با معروفترین و پرکاربردترین آن آشنایی دارید ,یعنی بیمه مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری و زمینی یا همان بیمه شخص ثالث و پس از آن از بیمه مسئولیت پزشکان بعنوان یکی از مهمترین بیمه های مسئولیت یاد میشود.

 

تعریف بیمه مسئولیت 

ممكن است ‌بر اثر غفلت ‌يا قصور فردي‌، خساراتي ‌مالي‌ و جاني ‌به ‌اشخاص‌ ثالث‌ وارد شود;كه ‌در نتيجه‌، آن ‌فرد محكوم به ‌پرداخت ‌غرامت‌ به ‌اشخاص‌ ثالث ‌شود . ممكن ‌است ‌بواسطه ‌امور شغلي ‌از قبيل ‌بازسازي‌، پذيرايي‌، ساخت‌ و توليد در بعضي ‌مواقع ‌خسارات ‌جاني ‌و مالي ‌سنگيني ‌به ‌افراد وارد آيد كه ‌مسئوليت ‌اين ‌موارد متوجه كارفرماست ‌;  غفلت‌ فردي ‌ممكن ‌است ‌منجر به ‌خسارت‌ مالي ‌يا صدمه ‌جاني ‌به ‌شخص یا اشخاص‌ ثالث‌ گردد و شخص‌ خاصي ‌مسئول ‌جبران ‌خسارات ‌و صدمات ‌وارده ‌است‌.

 

به‌ همين ‌منظور وجود بيمه‌اي ‌مانند بيمه ‌مسئوليت ‌مي‌تواند حائز اهميت ‌خاصي ‌باشد.   در سالهاي ‌اخير اين ‌نوع ‌بيمه ‌داراي ‌رشد و گسترش ‌بالايي ‌بوده ‌است‌.

 

استثناء مهم:

بيمه‌نامه‌هاي ‌مسئوليت ‌در هيچ ‌موردي ‌در قبال ‌اقدامات‌ و اعمال‌ عمدي‌ بيمه‌گذار كه منجر به ‌خسارات ‌مالي‌ و جاني ‌شود ، پوشش‌ارائه‌نمي‌دهد . زيرا حادثه ‌بيمه‌پذير، به ‌حادثه‌اي ‌اطلاق‌ مي‌شود كه ‌اتفاقي‌ باشد. به ‌همين ‌دليل ‌خسارات‌ عمدي‌ ، خارج‌ از تعهد اين ‌نوع‌ بيمه‌نامه ‌قرار مي‌گيرد .

 

انواع تقسیمات بیمه مسئولیت:

1-تقسیم بندی برپایه بازه تحت پوشش: بیمه نامه های مسئولیت از لحاظ بازه ای که برای پوشش بیمه ای ایجاد مینمایند به دو شکل کاملاً متفاوت به شرح زیر تقسیم می شوند:

1-1بازه رخداد(policy made)

این شیوه که در اغلب بیمه نامه ها اعم از مسئولیت و غیرمسئولیت(اموال و اشخاص) به کار می رود، تنها خسارتهایی را جبران میکند که در بازه ی زمانی آغاز تا پایان بیمه نامه رخ داده باشد.بدیهی است در چنین بیمه نامه هایی چنانچه حادثه ای پیش از آغاز بیمه نامه و یا پس از پایان آن رخ داده و خسارتی به بار آورد، بیمه گر تعهدی به جبران آن نخواهد داشت.

1-2بازه ادعا(claim made)

این بیمه نامه ها که بیشتر برای مسئولیتهای حرفه ای(خصوصا مسئولیت پزشکان) صادر میشود،پوششی برای ادعاهای مطرح شده در بازه ی زمانی خاص که معمولاً  از آغاز تا پایان بیمه نامه میباشد ارائه میدهند، مشروط به اینکه بیمه گزار قبل از آغاز بیمه نامه از وجود آن ادعا آگاه نباشد. در واقع این شکل از بیمه نامه بازه ای را برای پذیرش ادعای خسارت ایجاد مینماید.

 

2-تقسیم بندی بر پایه ارتباط بیمه گزار با زیان دیده:

2-1بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در برابر کارکنان یک کارگاه

2-2.بیمه مسئولیت حرفه ای

 

3-مسئولیت حرفه ای پزشکان و پیرا پزشکان:

مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان (مجموعه‌ای از متخصصان که کادر درمانی را تکمیل می‌نمایند، اصطلاحا پیراپزشک نامیده می‌شوند) در قبال بیماران بیمه در این بیمه نامه بیمه میشود.البته پر واضح است که چنانچه پزشک و یا پیراپزشک به‌غیر عمد مرتکب اشتباه شود بیمه به جبران خسارت خواهد پرداخت.

مواردی که شامل بیمه نامه مسئولیت حرفه ای پزشکان و پیرا پزشکان میباشد عبارتند از:

– خطا، اشتباه، غفلت و یا قصور در انجام معالجه

– تجویز نادرست

– اعمال جراحی(که موجب صدمات جسمانی یا روانی یا فوت بیمار گردد و طبق قانون پزشک مسئول شناخته شود.)

 

پوششها:

1.غرامت نقص عضو(تعهد به بیمار پرداخت میگردد)

2.غرامت فوت و تعهد (به روش قانونی پرداخت میگردد)

 

استثنائات:

  • انجام اقدامات خارج از حدود وظایف شغلی و صنفی پزشک و پیرا پزشک(مثلا پزشک جراح عمومی   نمیتواند به عمل جراحی زیبایی اقدام نماید مگر اینکه مدرک مرتبط با آن را داشته باشد.)

 

  • پزشک یا پیراپزشک تمرکز و هوشیاری لازم برای مداوای بیمار را نداشته باشد و باعث صدمه جسمی او می‌شود.( به دلیل استفاده از مسکرات و استعمال مواد مخدر یا داروی خواب آور و … .)

 

  • انجام اقداماتی خارج از ضوابط پزشکی و یا بر خلاف قوانین و مقررات جاری باشد .

 

  • خسارتی با منشاً تشعشات یونیزه کننده یا رادیو اکتیو و انرژی هسته‌ای. مگر اینکه استفاده از این قبیل مواد جهت معالجه بیمار ضروری باشد.

 

تعهدات:

تعهدات میتواند بر مبنای دیه فوت و یا هر عدد دیگری که پزشک و یا پیرا پزشک خواهان آن است خریداری گردد.دیه فوت در ماههای عادی 210 میلیون تومان و در ماههای حرام 280 میلیون تومان میباشد.

 

 

ممنون که مقاله های بیمیلاین رو مطالعه میکنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *